Aktuāli

Palielinās traumu skaits, lietojot elektriskos skrejriteņus – kā samazināt riskus?

Pēdējos gados elektriskie skrejriteņi ir kļuvuši par ļoti populāru pārvietošanās līdzekli Latvijas iedzīvotāju vidū, īpaši galvaspilsētā - Rīgā. To galvenās priekšrocības ir plašā pieejamība, ātrums un mobilitāte, izvairoties no pilsētas sastrēgumiem. 

 

Ar elektrisko skrejriteņu plašāku lietošanu palielinās arī saistīto traumu skaits. Biežāk traumas gūst pacienti ar nomātiem elektriskajiem skrejriteņiem- it sevišķi vīrieši līdz 40 gadu vecumam. Daļā gadījumu tiek konstatēts, ka pacienti vadījuši skrejriteni alkohola reibumā. Jāņem vērā, ka ne tikai elektriskā skrejriteņa vadīšana alkohola ietekmē ir aizliegta, bet arī ka alkohola ietekmē cilvēki kļūst pārgalvīgāki, un reakcijas ātrums samazinās, radot lielāku traumu risku gan sev, gan apkārtējiem cilvēkiem.

 

Visbiežāk traumas tiek gūtas vakara, nakts un agrās rīta stundās no plkst. 20:00 līdz plkst. 8:00. Tas izskaidrojams ar to, ka vakaros cilvēki biežāk lieto alkoholu, ir sliktāka redzamība un lielāks nogurums braucot. Braucot, elektriskie skrejriteņi ir klusi, un nakts laikā tos citiem ceļu satiksmes dalībniekiem ir grūtāk pamanīt.

 

Iedalot gūtās traumas pēc lokalizācijas, visbiežāk pacienti traumē galvu, kaklu, kam seko augšējo un apakšējo ekstremitāšu traumas. Gūtās traumas ir dažādas, sākot no sasitumiem, nobrāzumiem, saišu sastiepumiem līdz pat galvas smadzeņu satricinājumam, galvaskausa kaulu, roku (apakšdelma un plaukstas kaulu) lūzumiem un mežģījumim, kāju lūzumiem (biežāk apakšstilba) kaulu lūzumiem un mežģījumiem, kam var būt nepieciešama ārstēšana stacionārā vai operāciju veikšana.

 

2023. gadā Traumatoloģijas un ortopēdijas slimnīcā reģistrēti ap 550 pacientu, kas guvuši traumas, braucot ar elektriskajiem skrejriteņiem vai to sadursmes rezultātā. No tiem 61 pacients ir ārstējies stacionārā, jo bija nepieciešama ķirurģiska ārstēšana.

 

Lai gan lielākoties gūtās ekstremitāšu traumas var ārstēt bez ķirurģiskas iejaukšanās, smagākajām no tām var būt paliekošas sekas, kā hroniskas sāpes locītavās un paliekošs kustību ierobežojums.

 

Lai uzlabotu braucēju drošību un samazinātu negadījumu skaitu, braucot ar elektrisko skrejriteni, nepieciešams:

  • lietot aizsargķiveres - tādējādi būtiski samazinot galvas traumu risku;
  • lietot aizsarglīdzekļus ekstremitātēm - cimdus, ceļgalu un elkoņu sargus;
  • veikt piemērotas apmācības - braucējiem jāapgūst pareiza elektrisko skrejriteņu braukšanas tehnika un ceļu satiskmes noteikumi;
  • atbilstoša infrastruktūra - skrejriteņu joslas un labiekārtoti ceļi, lai samazinātu sadursmju risku ar citiem satiksmes dalībniekiem;
  • nebraukt alkohola reibumā.

 

Sabiedrības izglītošana, personīgo aizsarglīdzekļu lietošana un atbildīga braukšana ir būtiski faktori, kas var uzlabot braucēju drošību un samazināt negadījumu skaitu.

 

Doties soli atpakaļ